Fit Food and Happiness | Afvallen en stoppen met roken
98
post-template-default,single,single-post,postid-98,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Afvallen en stoppen met roken

Afvallen en stoppen met roken zijn twee zaken die eigenlijk niet samen gaan. Maar je kunt het aankomen wel degelijk ontwijken als je stopt met roken.

Je hele lichaam verandert als je stopt met roken. Want roken heeft – een slechte – invloed op je organen, je weefsel en je hersenen. Als je stopt merk je al snel heel gunstige aspecten aan je steeds meer gezondere lichaam. Maar eerst moet je even door de zure appel heen bijten. Want bijwerking van stoppen met roken zijn tijdelijk, maar zeker niet gering:

  • Opgeblazen gevoel.
  • Slecht slapen.
  • Gespannen, soms een beetje verdrietig.
  • Moeilijk concentreren.
  • Korter lontje.
  • Opgejaagd gevoel, zoeken naar vervanging.
  • Slechte stoelgang.
  • Futloos.

Tips om de ene sigaret te weerstaanafvallen en stoppen met roken

Het is dus zaak om zo lief mogelijk voor je lichaam te zijn als je wilt afvallen en stoppen met roken. Het is een fabeltje dat je aankomt als je stopt. Dat hoeft helemaal niet. De maximaal drie kilo die je KUNT aankomen, zijn over het algemeen vocht. En die kilo’s verdwijnen naar verloop van weken. Aankomen komt puur en alleen doordat je vervanging zoekt. Doordat je ongecontroleerd en ongegeneerd allerlei slechte, vaak zoete etenswaren naar binnen gooit. Je eigen keuze dus. Maar wat doe je nou als je ontzettend hunkert naar die ene sigaret? Dit:

  • Bel een vriendin of vriend.
  • Doe een wasje.
  • Ga een blokje lopen.
  • Neem een zit achter de computer en beantwoordt bijvoorbeeld je e-mails.
  • Maak tien kniebuigingen en vijf push-ups.
  • Ga naar buiten en haal heel langzaam en heel diep adem door je neus, blaas langzaam (met geluid) uit door je mond. Doe dat drie keer.
  • Maak je huis schoon, zeem je ramen, zorg dat alle rooklucht is verdwenen.
  • Kijk kritisch in de spiegel en zie met de dag hoe je huid opknapt. Ervaar de hoeveelheid lucht die je hebt, geen loopneus meer en geen gehoest of gehijg.
  • Drink een glas water of poets je tanden.
  • Ga hardlopen.
  • Als je het echt, echt niet meer houdt, pak een heel sterk mint kauwgommetje. Ga niets eten want dat creëert meer verlangen naar een sigaret. Kijk ook uit met alcohol.

Als je stopt merk je direct dat je stofwisseling verandert. Die wordt tijdelijk langzamer en je krijgt een wat opgeblazen buik/gevoel. Om dit te voorkomen en je stoelgang goed te houden, ga je sporten. Sport verhoogd namelijk je stofwisseling. Hierdoor blijf jij en je stofwisseling in balans. Als je tenminste een half uur per dag intensief beweegt, zul je zien dat je niet aankomt. Meer nog, je voelt je snel fitter, gezonder, grote kans dat je afvalt en je ziet er veel beter uit. Afvallen en stoppen met roken gaan dus wel degelijk samen!

No Comments

Post A Comment