Fit Food and Happiness | Alles over koolhydraten, vetten en eiwitten
309
post-template-default,single,single-post,postid-309,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Alles over koolhydraten, vetten en eiwitten

We horen het vaak genoeg: eet je voldoende koolhydraten, vetten en eiwitten? Maar waarom zijn de juiste hoeveelheden van deze bouwstenen nou zo belangrijk voor een gezond, fit lichaam? Omdat juiste hoeveelheden de kans op kanker, ontstekingen van organen, diabetes, hart- en vaatziekten aanzienlijk verminderen. Fit, Food and Happiness geeft je alles wat je moet weten over de drie bouwstenen!

Koolhydraten

We beginnen met koolhydraten, de suikers dus. Je hebt kortweg gezegd zeven verschillend koolhydraten, enkelvoudige (simpele), meervoudige (complexe). Allen zijn van essentieel belang voor: efficiënte verbranding van vet, een reguliere energietoevoer, een juist werkend centraal zenuwstelsel,een goede stofwisseling, het in standhouden van de bloedsuikerspiegel en de eiwitten in je huid. Eet voldoende graanproducten, fruit met schil (appels, pruimen, vijgen, peren), maar overdrijf niet, groenten met eetbare stengels, zaden, broccoli. Koolhydraten bevatten 4 kcal per gram. Hoeveel je ervan eet is afhankelijk van je gewicht, lengte en je dagelijkse inspanning. Hoe meer je sport, hoe hoger je koolhydrateninname is.  Weetje: veel knabbelen aan koolhydraatrijk voedsel creëert een constant hongergevoel terwijl voldoende koolhydraten juist een verzadigd gevoel geeft.

Berekenen van het energieverbruik: basisbehoefte in kcal (= je gewicht, ook wel vetvrije massa genoemd) x 24.

Vetten

De volgende is vetten. Die heb je in verzadigd en onverzadigd (die laatste in enkelvoudig en meervoudig). Bekende onverzadigde meervoudige vetten zijn omega 3 en 6. Het is essentieel dat je voldoende vetten binnenkrijgt. Vetten leveren belangrijke vitamines als A, D, E en K. Functie van vetten: celbrandstof, leveren van energie, aanmaak van bepaalde hormonen, gladde spiercellen en een gezond, goed cholesterol. De slechte vetten zijn de verzadigde vetten. Die komen vooral voor in dierlijke producten: kaas, room, eieren, boter, melk, en ook in taarten, koekjes en veel voorverpakte producten. De goede vetten zijn de onverzadigde vetten komen onder andere voor in: olijf-, canolaolie, noten, lijnzaden, vis, sojabonen, avocado’s, tarwekiemen en pinda’s. Weetje: 1 gram vet  bevat ongeveer 9 kcal. Meeschijfvanvijfr dan 30% vet per dag resulteert in te veel eten en vermindert het energieverbruik. Gevolg: je wordt dik.

Voorbeeldje van vetinname van je voeding als je wilt afslanken: Je wilt 5 kilo lichaamsvet afvallen, dan moet je 45.000 kilocalorieën verbranden (5.000 gram x 9 calorieën). Dat staat gelijk aan 50 uur hardlopen op een tempo van 10 kilometer per uur. Wel verdeeld over een periode natuurlijk.

Eiwitten

Eiwitten zijn aminozuren (20 in totaal) en komen voor in alle levende dingen.  De functie van eiwitten: groei en herstel van je weefsels. Er zijn essentiële en niet-essentiële eiwitten. Die laatste kan het lichaam zelf maken uit vetten en koolhydraten. 8 aminozuren kan je lichaam zelf niet maken, de essentiële. De aanwezigheid van essentiële eiwitten bepaalt de kwaliteit van  de eiwit, de biologische waarde. Hoe hoger die waarde, hoe beter het eiwit bruikbaar is. Dierlijke eiwitten hebben over het algemeen een hogere biologische waarde en zitten vooral in vlees, vis, melk, kaas, boter en eieren, maar ook in koek en gebak. Ze bevatten dus ook vaak meer vetten. Plantaardige eiwitten zitten onder andere in brood, graanproducten, peulvruchten, noten en paddenstoelen. Door de goede combinaties van producten te kiezen, kun je voldoende van de belangrijkste aminozuren binnen krijgen. Weetje: 1 gram eiwitten bevat 4 kcal per gram. Volwassen hebben ongeveer 0,8 gram per kilo lichaamsgewicht nodig.  Eet niet teveel eiwitten, dat onttrekt calcium en water uit je lichaam en de kans op hart- en vaatziekten wordt aanzienlijk hoger!

Gezond en fit lichaam

Voor gezond en gecontroleerd afvallen en behoud van een gezond en sterk lichaam, mix je altijd koolhydraten, vetten en eiwitten. Aanbevolen richtlijnen voor dagelijkse inname respectievelijk: 50 tot 70% / 10 tot 30%/ 15 tot 30%.

No Comments

Post A Comment