Fit Food and Happiness | Alles wat je moet weten over hardlopen
668
post-template-default,single,single-post,postid-668,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Alles wat je moet weten over hardlopen

De hardloopwedstrijden komen er weer aan! Deze tips helpen jou het maximale uit je wedstrijd en training te halen. Alles wat je moet weten over hardlopen!

Training

hardlopen_afvallenOm je snelheid en je conditie te verbeteren, zijn dit de 3 must do’s tijdens je training:

  • Trek sprintjes. Wissel sprintjes van ongeveer 50 meter met 50 meter uitlopen. Begin met een rustige sprints en bouw dit op.
  • Doe intervaltrainingen. Ook hier geldt: rustig opbouwen. Door je trainingen te verdelen in korte stukken die sneller zijn dan je 10 kilometer tempo, leer je wat een hoger niveau voor je betekent. Je voelt de intensiteit. Bijvoorbeeld: loop 1 kilometer intervalloopjes (hoger tempo) met tussenin 2 tot 3 minuten pauze rustig tempo hardlopen.
  • Vergeet je herstelloopjes niet! Als je meerdere keren per week hardloopt, ben je tijdens je herstelloop nog vermoeid van de vorige training. Door nu licht te trainen verhoog je je conditie. En een relatief korte afstand lopen in een makkelijk tempo is een welkome onderbreking, lichamelijk en ook mentaal.

Ken je ondergrond

Let goed op waar je loopt tijdens een wedstrijd. Tegenwoordig hebben alle events de hardlooproute op hun website staan. Het maakt niet uit hoeveel kilometer je loopt, 5, 15 of 42, het is superhandig als je weet waar je loopt. Vooral voor die laatste paar kilometers, de killing ones. Op de kaart krijg je een goed beeld van hoe die laatste kilometers eruit zien. Ook al heb je het dan zwaar, je weet wat je nog te wachten staat, dat loopt fijner. Je kunt ook via Google maps, de satelliet, het parcours bekijken. Dan zie je de ondergronden waarop je loopt en de omgeving beter.

Een wedstrijd is geen traininghardlopen-vetverbranding

Tijdens je training kun je goed aan snelle tijden werken. Maar dat resultaat geldt niet direct voor een wedstrijd. De spanning, het onbekende parcours, misschien de reis er naar toe en de hoeveelheid mensen die meelopen, beïnvloeden je hardloopprestatie. Neem een voorbeeld aan de superatleet Komon. Hij zei na afloop van de halve marathon in Berlijn: “Ik dacht dat ik in staat zou zijn om onder de 59 minuten te hardlopen. Dat was de uitdaging maar op het einde ontbrak er iets.” Wat er ontbrak is onduidelijk, maar het gaat erom dat je sommige zaken gewoonweg niet kunt beïnvloeden.

Niet doen tijdens de wedstrijd

Ook al is het erg verleidelijk snel van start je gaan, niet doen. Misschien win je op dat stuk  10 of 20 seconden, maar die verlies je in de laatste paar kilometers bijna altijd. Vertrek dus niet sneller dan dat je tijdens een training ook doet. Begin op een normaal tempo, bekijk het aantal mensen, wen aan de ondergronden en pak je kans op die laatste kilometers.

Zoek concurrentie

Loop je met een team, zitten er een paar bij die sneller dan of net zo snel als jij lopen? Perfect, sluit je  aan. Probeer het tempo bij te houden. Loop je alleen, let dan op lopers die bij de start ongeveer dezelfde richttijd hebben. Samen de uitdaging aangaan maakt het makkelijker, uitdagender en dus leuker. Daarnaast geeft de concurrentie opzoeken ook afleiding. Hierdoor voel je de aanslag op je conditie minder hard/snel.

run-in-the-rainWeer en wind

De wind bij wedstrijden speelt een hoofdrol. Als je weet hoe het parcours loopt, voel je op de dag zelf de wind en zo weet je op welke stukken je tegenwind hebt. Die kan je namelijk zomaar tientallen seconden per kilometer kosten. Dan verhoog je op de luwe stukken je tempo weer. De zon kan ook zwaar zijn. Loop iets rustiger op de stukken in de volle zon en zet tempo bij in de schaduwrijke stukken. En dan de regen. Als er weinig wind staat, is een beetje regen niet zo erg. Maar als het harder regent, doe dan een hardloopcap op, die houdt de regen uit je gezicht, dat loopt lekkerder. Trek ook kleding aan die niet verzwaard als ze nat wordt.

 Geniet!Hardlopen_geniet

Altijd starten met de gedachte: ik ga genieten van deze wedstrijd! Dat levert een ontspannen start op. Zo bepaal je ook beter je hardlooptempo. Lopers die ontspannen een wedstrijd ingaan, lopen makkelijker en ja, dan pak je ook die moeilijke eindkilometers beter. Als je mentale boog te hoog gespannen is, gaat die je parten spelen. Je kunt dan tijd verliezen en vooral, het put je onnodig uit. Mocht de drukte van het evenement (hoeveelheid hardlopers) je eindtijd in gevaar brengen, laat die dan los. Geniet van de omgeving en wat je wel kunt bereiken. En er zijn altijd rustigere stukken, dan is het tijd om verloren seconden in te halen.

No Comments

Post A Comment