Fit Food and Happiness | Ben jij al CrossFit?
490
post-template-default,single,single-post,postid-490,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Ben jij al CrossFit?

Weinig tijd om te sporten, wel maximaal resultaat? Dat kan met CrossFit. De sporthit overgewaaid uit Amerika en op de agenda van vele celebs. Maar wat is CrossFit nou eigenlijk en waarom is het zo effectief?

Crossfit I

CrossFit is eenheftige, korte kracht -en conditietraining. Speelt dus in op de trend van nu. Want we willen ook heftig, het gevoel hebben dat we iets bereikt hebben in zo’n kort mogelijke tijd. CrossFit duurt dan ook tussen de 20 en 30 minuten. Deze getimede, intensieve training heeft veel variatie en herhalingen van de oefeningen per programma. Geen programma is hetzelfde. Het gaat de uitdaging met jezelf aan en haalt inspiratie uit krachtsport, gymnastiek, atletiek en het leger. Een allround workout die je vraagt tot het uiterste te gaan, je grenzen te verleggen en jezelf te overtreffen. Bij CrossFit draait het om veiligheid (veilig trainen), efficiëntie en effectiviteit.

Wat is CrossFit nog meer

Crossfit maakt naast je eigen lichaamsgewicht gebruik van een aantal fitnessmaterialen: de medicine ball, kettlebelts, gewichten (barbells/ dumbells), touwen, ringen en optrekstangen. Maar ook autobanden, kistjes en zandzakken spelen een hoofdrol in de CrossFit workout. Het draait om functionele bewegingen, dus bewegingen die we vanzelfsprekend doen zoals lopen, zitten, duwen, trekken, gooien, bukken, springen, balanceren en sprinten. Combineer de bewegingen met de materialen en doe daar een vette saus van hoge intensiteit overheen en je hebt een workout waar je super (Cross)fit van wordt. Door je te focussen op de natuurlijke bewegingen die in onze genen zijn verankerd, wordt beweeg je soepeler, je bent positiever en je hebt meer uithoudingsvermogen. Sprintje trekken of de trap op ging nog nooit zo makkelijk!

Wat doet Crossfit op lange termijn?crossfit II

Het bevordert je:

  • Snelheid
  • Spierkracht
  • Flexibiliteit
  • Reactievermogen
  • Uithoudingsvermogen (spieren en longen)
  • Coördinatie
  • Balans

Ook geeft Crossfit verlichting van stress:  je voelt je fitter en sterker en je krijgt een geproportioneerd lichaam, je ziet er dus slanker uit.

Voor wie Crossfit?

Voor iedereen. Iedereen kan crossfitten, op sommige sportscholen hebben ze ook een speciale groep voor chronisch zieken. Op de sportscholen die CrossFit in hun aanbod hebben, beschikken over instructeurs die volledig gespecialiseerd in deze training zijn. Je wordt dus altijd goed begeleid. Het is ook mogelijk het CrossFit-programma compleet aan te passen. Hierdoor is de workout toegankelijk voor jong en oud, hoe fit of niet-fit je ook bent.

No Comments

Post A Comment