Fit Food and Happiness | Eet je gelukkig
651
post-template-default,single,single-post,postid-651,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Eet je gelukkig

Ja, het kan: door de juiste voeding lekkerder in je vel zitten. Je weer happy en fit voelen. Fit, Food and Happiness vertelt je hoe. Versla depressie, eet je gelukkig!

depressieVrouwen met een westers voedingspatroon vergroten de kans op een depressie. Aan de studie namen 43.685 vrouwen in de leeftijd van 50 tot 77 jaar deel. Bij de vrouwen werd bepaald of ze een westers voedingspatroon volgden, rijk aan onder andere koolhydraten en rood vlees, of een mediterraans voedingspatroon, rijk aan onder meer vis en olijfolie. Tijdens een periode van 12 jaar werd bij 9.040 vrouwen een depressie vastgesteld of werden antidepressiva gebruikt. Vrouwen die veel pasta’s, rood vlees en brood aten, hadden 29% tot 41% significant meer kans op depressie dan de vrouwen die veel vis, olijfolie en wijn (!) consumeerden. Het wijst er dus op dat een westers eetpatroon kan leiden tot een toename van ontstekingsstoffen in het bloed. Een dergelijke chronische ontstekingsreactie kan de reden zijn van een depressie.

Extra magnesium

Magnesium tekort wordt vaak over het hoofd gezien, maar ook dit kan een belangrijk aanknopingspunt zijn naar depressie. Magnesium is essentieel voor gezonde magnesiumhart- en bloedvaten en je zenuwstelsel. Plus: dit mineraal zorgt voor ontspanning van spieren en zenuwen. Mocht je je lusteloos voelen, moe, gestrest, tintelingen hebben, spierzwakte, spierkrampen, hartritmestoornissen, heb je een verminderde eetlust en een veranderde persoonlijkheid (depressie)? Slik (eet) dan eens extra magnesium. Magnesium zit in soya, volkorenproducten, noten, pinda’s, zaden, bonen, cacao, bananen, avocado en (donker)groende bladgroenten. Vul magnesium eventueel aan met vitamine B6. Deze vitamine speelt een rol bij een goede weerstand, de spijsvertering, stofwisseling, afbraak en opbouw van eiwitten en het zenuwstelsel. B6 en magnesium versterken elkaar.

Omega-3

omega-3-visOmega-3 (vette vis, olijfolie, avocado etc.) deze vetzuren zijn erg belangrijk voor het optimaal functioneren van ons lichaam, voor de vaatwandfunctie en levert een afname van ontstekingsstoffen op. Ook een aanrader dus om (extra) te eten/slikken als je je depressief of lusteloos voelt.  Nog een voordeel van omega-3: de vetzuren stimuleren de afgifte van het groeihormoon en de energieproductie waardoor de spiergroei, de stofwisseling en het uithoudingsvermogen vergroot wordt. Twee keer per week vis eten is voldoende.

Alles in 1: chiazaad

Geluk zit namelijk ook in een klein zaadje. Heb je haast, lust je haast niets en wil je toch voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen? Probeer dan chiazaadeens chiazaad. Een krachtige bron van de essentiële vetzuren, magnesium, calcium, eiwitten, selenium, ijzer, kalium en (veel) vezels. Chiazaad beïnvloedt niet de smaak van je eten en je kunt het zwarte zaad in van alles verwerken, van muffins tot brood of strooi het in je yoghurt of over je salade. Chiazaad is niet voor iedereen geschikt. Kijk uit bij een te hoge bloeddruk, raadpleeg eerst je arts. Chiazaad kan een opgeblazen gevoel, winderig, diarree en misselijkheid veroorzaken. Dit komt door de vele vezels. Wat kan helpen is de zaadjes eerst even te laten weken. Bouw het langzaam op. Heb je last van verstopping, dan is chiazaad een uitkomst. Drink wel voldoende water.

No Comments

Post A Comment