Fit Food and Happiness | Geen vetrandje in december
515
post-template-default,single,single-post,postid-515,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Geen vetrandje in december

December komt eraan, een maand vol met lekkernijen, aankomen ligt op de loer. Vooral rond de middel. Dit vetrandje, ook wel de welvaartsrand genoemd, kun je er snel afkrijgen én voorkomen. Hoe? Fit, Food and Happiness legt het uit.

buikvet (1)We kennen het allemaal, dun, dik, middelmatig, dat vetrandje om je middel en dan voornamelijk op je buik, gaat heel moeilijk weg. Dat het ding er zit, komt simpelweg door ons eetpatroon. Ons moderne eetpatroon wel te verstaan. Het geproduceerde voedsel dus, dat niet direct uit de natuur op je bord beland. Dat is alvast iets om te overdenken, wat je eet met kerst: verse producten, hop vanuit de natuur en heerlijk gezond klaargemaakt. Dat scheelt alweer. Maar wat kun je doen tegen dat irritante vetrandje? Hoe gaat het eraf en komt het er niet meer op?

Niet aankomen en snel afvallen 

Om niet aan te komen én snel af te vallen rond je buik (en de rest doet vanzelf mee), is alleen voedsel nodig wat de homo sapiens duizenden jaren geleden aten. Dit is waar ons lichaam voor gebouwd is. Grote hoeveelheden suiker, granen en transvetten die wij tegenwoordig naar binnen werken, maken het zo goed als onmogelijk om af te vallen rond je buik. Wat moet ik dan eten, denk je, wat blijft er nog over. Genoeg. Een lijstje, gelijk je boodschappenlijst:

  • Groenten (alle groenten, eet zo veel je wilt)
  • Fruit (één stuk fruit per dag is genoeg)
  • Vis (vooral haring, makreel, sardientjes en zalm)
  • Eieren (omega 3 eieren, niet te veel tenzij je training daarom vraagt)
  • Grasgevoerd vlees (je weet wel, het weiderund dat vrij heeft gegraasd zonder dat hij het extra krachtvoer zoals maïs en granen heeft gekregen)
  • Noten, pitten en zaden (zoals walnoten, geen pinda’s!)
  • Natuurlijke oliën (olijfolie, kokosnootolie en lijnzaadolie)
  • Gezonde koolhydraten zoals: Quinoa, zoete aardappels, in mindere mate havermout en couscous.

Houd je aan voedselgroepen hierboven genoemd en de (buik)vetverbranding zal automatisch door je lichaam in gang gezet worden.gezond voedsel

Gezonde calorieën

Snel het vetrandje verbranden is dus mogelijk door voeding te eten die de vetverbranding stimuleert. Geen calorieën tellen en geen afgewogen porties meer. Het gaat erom: de calorieën categoriseren en om het soort voedsel. Er zijn drie verschillende type calorieën: vetcalorieën, koolhydraatcalorieën en eiwitcalorieën.

  • Vetcalorieën vind je in: koudwatervis, avocado, olijfolie, kokosnootolie, lijnzaadolie en cashewnoten.
  • Koolhydraatcalorieën vind je in: aardappelen, pasta, rijst, brood en noedels.
  • Eiwitcalorieën vind je in: vlees, vis, noten en zaden.

Ons  lichaam is gemaakt – evolutionair gezien – om relatief veel vet- en eiwitcalorieën te eten en relatief weinig koolhydraatcalorieën.

Minder eten = aankomen

En lieve Fit, Food and Happiness-volgers, denk nou niet: ik ga weinig eten. Door weinig te eten gaat je lichaam in de bezuinigingsstand. Dit zuiniger aan doen heeft als gevolg dat de energie die binnenkomt wordt opgeslagen als lichaamsvet en zo houd je dus minder energie over voor de (vet)verbranding.

Meer tips over hoe je de decembermaand het beste doorkomt volgen begin december, stay tuned!

No Comments

Post A Comment