Fit Food and Happiness | Gezond afvallen met koolhydraatarm dieet
192
post-template-default,single,single-post,postid-192,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Gezond afvallen met koolhydraatarm dieet

Met een koolhydraatarm dieet kun je snel en gezond afvallen. Dan moet je wel eerst onderscheid maken tussen goede koolhydraten en de slechte. Wat zijn koolhydraten eigenlijk en waarom kunnen we niet zonder?

Koolhydraten, wat zijn dat?

Koolhydraten zijn naast suikers ook zetmeel. Je hebt diverse suikers: lactose (melksuikers), fructose (vruchtensuikers) en sacharose (puur suiker). De suikers die je inneemt worden in je lichaam omgezet in glucose die wordt gebruikt als brandstof om te kunnen functioneren. Glucose wordt opgenomen in je bloed en dat zijn de bloedzuikers.. De hoeveelheid glucose en de snelheid waarmee het wordt opgenomen in je bloed, staat op voedingsmiddelen aangeduid als GI (Glycemische Index). Hoe sneller de opname (dus hoe hoger de GI) hoe slechter de koolhydraten. Want na de snelle energieboost van slechte koolhydraten, komt een diepe daling. Je insulinegehalte stijgt en dat brengt je bloedspiegel aan het schommelen. Dat is slecht voor je verbranding en het creëert hongergevoel.

Goede en slechte koolhydratenkoolhydraatarm dieet

Het verschil tussen slechte (geraffineerde) en goede (ongeraffineerde) koolhydraten zit ‘m in de voedingswaarde die koolhydraten hebben. Zoals vezels. Want hoe je het ook went of keert, helemaal zonder koolhydraten kun je eenvoudigweg niet. Je hebt die brandstof gewoon nodig om te leven. Slechte koolhydraten vind je in: wit brood, aardappelen, chips, friet, witte rijst, pasta, kaas, cornflakes, jam, suiker, bananen, frisdranken, chocolade, gedroogd fruit, maïs, gekookte wortelen, rode bieten, honing, dextrose, gebak etc. De goede koolhydraten vindt je in: volkorenbrood en -pasta, roggebrood, erwten, linzen, zilvervliesrijst, pinda’s, fruit, noten, olijven, spinazie, tomaten, paprika’s, pinda’s, komkommers, aubergines, paddenstoelen, broccoli, sla etc. Je ziet, koolhydraten zitten overal in.

Gezond afvallen met koolhydraatarm dieet

Om gezond af te vallen kun je goed een koolhydraatarm dieet volgen. De totale inname per dag moet tussen de 50 en de 70 procent van je totale calorie-inname zijn (afhankelijk van lengte, gewicht en training) met totaal van 25 gram voedingsvezels. Daarbij moet je ook zorgen dat je totale calorie-inname lager is en dat je voldoende beweegt. En misschien nog wel het allerbelangrijkst: je moet het volhouden. Het is namelijk a way of life. Dat houdt niet in dat je nooit meer een bordje patat mag, natuurlijk wel. Maar om af te vallen en slank en gezond blijven, eet je vanaf nu voedingsproducten met een lage GI. Deze producten verteren langzamer en geven je een verzadigd gevoel. Daarnaast  zorgen ze voor een laag en stabiel insulinegehalte. Dit remt de vetvorming en bevordert het omzetten van vet naar energie.

Welk koolhydraatarm dieet?

Wil je met een koolhydraatarm dieet beginnen? Drie goede op een rijtje:

  • Atkins
  • South beach
  • Dr. Frank
No Comments

Post A Comment