Fit Food and Happiness | Gezond eten, checklist en tips!
228
post-template-default,single,single-post,postid-228,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Gezond eten, checklist en tips!

Bij gezond eten denkt menigeen al snel aan blaadjes sla, weinig en niet lekker. Maar gezond eten is veel meer dan dat. Door gezond te eten krijg je een gezond lichaam en ben je minder vatbaar voor ziekten. Je wordt er fit van, het helpt je in balans te blijven en je valt er vaak ook nog van af. Fit, Food and Happiness geeft je slimme tips en een checklist om gezond te eten en te leven.

Gezond eten is voornamelijk gevarieerd eten. Gezond eten is ook normale porties eten, niet teveel en ook zeker niet te weinig. Bij gezond eten hoort ook gezond drinken en dan glijd je vanzelf in een gezonde levensstijl. Want gezond eten geeft je energie, houd je lichaam – zoals je spieren – soepel, stemt je positief en houd je cellen gezond. Maar hoe je dat, gezond eten, wat is dat eigenlijk?

Checklist gezond levengezond-eten

  • Heb je vaak hoofdpijn?
  • Ben je vaak moe en lusteloos?
  • Heb je vaak last van stijve spieren of spierpijn?
  • Slaap je slecht?
  • Zit je niet lekker in je vel, maar weet je de oorzaak niet?
  • Ben je vaak ziek, zoals grieperig of een chronisch hoestje, verkoudheid of huidschimmel?
  • Lukt het je niet om die extra kilootjes kwijt te raken?
  • Heb je vaak last van je darmen/maag?
  • Ben je gevoelig voor infecties zoals acne etc.?
  • Heb je regelmatig last van je gewrichten?

Heb je op de bovenstaande vragen minimaal 5 keer ‘ja’ geantwoord, dan adviseren wij je om je eetgewoonten drastisch te veranderen. Kijk wat je per dag eet, hoe vaak, wat je drinkt en waar je veranderingen kunt inbrengen. Teveel verzadigde vetten (bijvoorbeeld: 48+ kaas, vet vlees, vollemelkproducten, zoals margarine, taartjes, snacks) en geraffineerde suikers (‘lege’ suikers waardoor je bloedsuikerspiegel omhoog knalt) kunnen veel lichamelijke en geestelijke klachten veroorzaken. Tijd om gezond te eten!

Gezond eten, tips & trucs

  • Ontbijt. Houd de volgende regel aan: ontbijt als een koning, lunch als een prins, diner als een armoedzaaier. Met ontbijten zet je direct alle belangrijke lichaamsprocessen in g
  • Vermijd geraffineerde suikers (witte). Dat slokt je energie op en maakt je vatbaarder voor ziekten. Toch zoet? Zoet je eten, thee, koffie dan met kokossuiker (heel gezond!), ruwe rietsuiker, ahornsiroop of honing.
  • Eet 5 tot 6 keer per dag. Waarvan 3 normale maaltijden en 2 of 3  tussendoortjes. Eet om de 2 tot 2,5 uur en ’s avonds na 20.00 uur niet meer. Tussendoortjes: een handje onbewerkte noten, bakje magere yoghurt/kwark met bijvoorbeeld een snufje kaneel en een appel. Of een halve komkommer met een lik mosterd, augurk met een half blikje tonijn en een scheutje balsamico.
  • Drink voldoende water, minimaal 1,5 liter per dag. Dat helpt je afvalstoffen sneller uit te scheiden en het schoont je hele lichaam. Zodat je je veel sneller gezonder en fitter voelt.gezondeten
  • Probeer zo min mogelijk tarwe te eten, eet liever haver, volkoren, spelt of zilvervlies.
  • Eet minimaal 200 gram groente en twee stuks fruit per dag. Liever geen bananen, tenzij je een sportieve prestatie moet leveren.
  • Kauw goed en bewust totdat je eten helemaal gemalen is. Hierdoor haal je het maximale uit je voedsel en zit je ook nog eens sneller vol.
  • Doe bewust boodschappen en niet als trek hebt. Kijk achterop de verpakking wat er in de levensmiddelen zit die je koopt.
  • Vermijd sauzen en gebruik daarvoor in de plaats kruiden. Wil je toch een sausje, kies dan voor een rode saus. Geen witte, daar zitten over het algemeen te veel suikers en verzadigde vetten in.
  • Stop met roken en beperk je alcoholinname tot het minimum en 1 dag in de week. Alcohol en roken breekt gezonde cellen af. Daardoor kun je sneller uitgeput raken, vatbaarder voor chronisch ziek en stemmingswisselingen van krijgen.
No Comments

Post A Comment