Fit Food and Happiness | Hele dag zitten maakt depressief en is ongezond   
740
post-template-default,single,single-post,postid-740,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Hele dag zitten maakt depressief en is ongezond   

Met andere woorden: move your ass! Zelfs als je regelmatig sport is de hele dag zitten heel ongezond. Het verhoogt de sterftekans, depressie en de kans op chronische ziekten. Maar het geeft nog veel meer nadelen.

Get Up!

De Amerikaans auteur Levine van het boek Get Up! geeft aan dat het vooral gaat om de urenlang achter elkaar zittende houding. Herkenbaar, meneer op kantoor? Mevrouw achter de kassa? Ook als je ’s morgens gesport hebt of je ’s avonds flink uitleeft op de sportschool, heeft geen baat als je overdag niet genoeg beweegt. Wel je wel moet doen is veel en vaak opstaan, blijven staan en/of een stukje lopen.

Staand_werken-e1379267779236Binnen 90 seconden nadat je opstaat worden er diverse lichaamsprocessen geactiveerd. Denk aan de belangrijke celvernieuwingsprocessen en op spierniveau, die bloedsuiker, triglyceriden en cholesterol verwerken. En dus van direct invloed zijn op een gezond en fit leven. Deskundigen zijn het er al over eens: het nieuwe werken: staand werken. Bij Ikea zijn de staande bureaus al niet aan te slepen!

Naar schatting kunnen we gemiddeld zo’n twee jaar langer leven als we maar maximaal drie uur per dag zittend doorbrengen. Tuurlijk moet je daarnaast gewoon lekker blijven sporten, want dat levert nog meer gezondheidsvoordelen op. Waar het om draait is dat gedurende de dag meer opstaan en bewegen net zo belangrijk is als regelmatig sporten om serieuze gezondheidsklachten te voorkomen.

Nadelen van te lang zitten

Er zijn maar liefst 12 nadelen van te lang zitten. En die zijn niet mis te verstaan:5-redenen-waarom-je-echt-regelmatig-op-een-fitnessbal-moet-zitten_img900

  1. Als je lang en veel zit, reageert je lichaam minder goed op insuline en maakt dan meer aan. De bloedsuikerspiegel wordt hoger en zo heb je 90% meer kans op het ontwikkelen van diabetes type 2.
  2. Geen goede doorstroming van bloed, zuurstof en glucose, dus ook niet in je hersenen wat kan leiden tot depressie, angst en stress. Mensen die langer dan drie per dag niet actief bewegen hebben 99% meer kans hierop.
  3. Je veroudert sneller. Beweging houdt je lichaamsprocessen actief. Op bewegelijke mensen heeft zwaartekracht minder vat.
  4. Niet voldoende bewegen leidt tot een verhoogde kans op hartaanval en verhoogde bloeddruk en cholesterol. Vooral de 60-plussers onder ons!
  5. Zitten is de boosdoener voor een vertraagde stofwisseling, dus sneller kans op gewichtstoename.
  6. Als je te veel stilzit bijvoorbeeld achter de computer, kan daar je slapeloosheid vandaan komen. En met de computer (blauwe licht) heb je dubbele kans!
  7. Zal je niet verbazen: artritis kan te weinig bewegen veroorzaken. Want beweging zorgt voor doorstroming van vloeistoffen naar gewrichten.
  8. En zo kan er dus ook eenvoudig rugklachten ontstaan. Geen goede ondersteuning voor de rug doordat omliggende spieren te weinig worden gebruikt.staand werken
  9. Als je 11 uur of langer op een dag stilzit (denk aan iemand zonder baan) kan dit tot vervroegd sterven leiden. En aan 11 uur zit je sneller dan je denkt.
  10. Beweging is nodig om afvalstoffen je lcihaam te verlaten en nieuwe energie in de cellen te laten stromen. Want ophoping van afvalstoffen in het lichaam kan tot verschillende vormen van kanker leiden.
  11. Ook een inkoppertje: niet genoeg bewegen zorgt voor een slechte bloeddoorstroming met all gevolgen van dien waaronder spataderen.
  12. Last but not least: je krijgt dat unheimische gevoel. Je kunt het niet plaatsen, maar je zit niet lekker in je vel. Nou, dat ontstaat dus als je te lang zittend doorbrengt.

Reden genoeg dus om elk half uur even op te staan, water te halen, even naar de printer, naar de wc, kop koffie of thee halen, staand een gesprekje met collega aan te knopen, je uit te rekken, iets huishoudelijks te doen of gewoon even een ijsbeerrondje.

No Comments

Post A Comment