Fit Food and Happiness | Ongezond sporten, kan dat? Ja!
591
post-template-default,single,single-post,postid-591,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Ongezond sporten, kan dat? Ja!

Ken je dat, compleet door het naadje gaan tijdens training? Wist je dat hardcore sporten ongezond kan zijn? Vaak doet het meer kwaad dan goed. Hoe herken je symptomen van ongezond sporten?

Ongezond sporten

sporten is ongezondEigenlijk onlogisch hè, ongezond sporten. Maar, te hard trainen kan wel degelijk schadelijk zijn. We weten allemaal dat je lichaam een bepaalde hersteltijd nodig heeft. Meestal is dat 24 uur tussen je trainingen door. Maar wat gebeurd er als je die tijd niet neemt? Je kunt overtraind raken, je hart maakt overuren en uiteindelijk zit je uitgeput met onnodige spierpijn op de bank. Als je intensief sport verbrand je lichaam suikers en vetten om je spieren te voorzien van energie. Zie het als een brandend haardvuurtje, bij intens trainen ontstaat er ‘rook’ – dit zijn vrije radicalen – in je lichaam. Als die een verbindingen maken met cholesterol, kan dat een aanslag zijn op je hart, bloedvaten en je cellen beschadigen. Je lichaam kan dit proces een uur lang tegengaan. Bij langere, hoge intensiviteit is je lichaam daarna niet meer in staat de vrije radicalen af te voeren. Als dat te vaak gebeurt, is volledige rust nog de enige remedie. Hieronder drie symptomen waaraan je het stadium ‘ongezond sporten’ herkent. En ook: waarom je je hersteltijd moet pakken en je beter gericht kunt trainen.

Ziek worden

Onderzoeken bewijzen dat sporten juist een boost is voor je immuunsysteem. Het kan helpen een verkoudheid of griep buiten de deur te houden. Maar jezelf keer op keer helemaal leeg trainen heeft juist het omgekeerde effect. Je immuunsysteem kan namelijk de klap na een heftige training niet verwerken als de hersteltijd te kort is. En dus ben je eerder vatbaar voor ziektes. Zeker in de winter als de griepbacillen dwarrelen.

Slaapgebrek

’s Avonds sporten kan geen kwaad en heeft zelfs voordelen. Houd je aan de gemiddelde standaard 150 minuten intensieve activiteit per week en  je slaapt elke nacht als een roosje. Link wordt het pas als je te veel, te heftig traint. Een signaal voor je lichaam om meer cortisol (stresshormoon) aan te maken. Gevolg: rusteloosheid en slapeloze nachten. En dat zet overdag ook door in de vorm van concentratieverlies en een onrustig gevoel. Nog een nadeel: slaaptekort kan leiden tot gewichtstoename. En aankomen is natuurlijk wel het laatste wat je wilt na al die uren afzien met trainen.

Hoofdpijnhoofdpijn

Herkenbaar, na trainen hoofdpijn, en denk je dat dit normaal is? Niets is minder waar. Bij trainen met zware gewichten of alles uit jezelf halen om die sprint te trekken, is de kans enorm groot dat je je tanden op elkaar klemt of te snel, ongecontroleerd ademt. Dat kan de oorzaak zijn van je hoofdpijnklachten. Wil je toch zwaar trainen, zorg dat je je kaken ontspant en je goed blijft doorademen. Hoofdpijn kan ook duiden op te weinig energie en toch sporten (stress), vochttekort of te weinig inname van koolhydraten. Zorg dat je goed drinkt voor, na en tijdens het sporten en eet een uurtje van tevoren.

Wil je toch elke dag sporten? Wissel je gebruikelijke trainingen af met een wandeling, zwemmen of yoga. Nog een tip: doe tenminste een keer per week een interval training. Let wel op: in de rust laat je je hartslag weer tot een normaal niveau komen. Dit verbetert snel je conditie en lichaamsvorm zonder de negatieve effecten op je gezondheid.

No Comments

Post A Comment