Fit Food and Happiness | Ontbijt, wel of niet?
724
post-template-default,single,single-post,postid-724,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Ontbijt, wel of niet?

Het rommelt al geruime tijd: moet je nou wel of niet ontbijten? We kunnen er kort over zijn: nee, niet perse. Het ligt er precies aan wat je voor ogen hebt, wat voor type je bent en wat jij nodig hebt. Een korte uitleg zodat het wel of niet ontbijten voor eens en altijd duidelijk is.

Iedereen claimt dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Het zou je stofwisseling op gang brengen, bepaalde hormonen reguleren, de bloedsuikerspiegel op pijl houden, eetlust voor de rest van de dag wegnemen en je energie geven. Veel te algemeen natuurlijk, want iedereen is verschillend, mijn hormonenlevel is de jouwe niet. In grote lijnen, heel algemeen zou je kunnen stellen: ontbijt eerst maar even, maar dan alleen in citroen-water-01de zin van: neem de tijd voor jezelf als je wakker wordt, ga even zitten en zorg voor jezelf.  Sommige mensen worden pas wakker na een goed ontbijt.

Afvallen

Afvalsites claimen: Ja, ontbijt! Wij zeggen: ontbijt alleen als je wilt. Als je wilt afvallen, sla gerust het ontbijt over. Verwacht geen directe wonderen, maar ontbijt doet ook niets extra’s. Wat je wel ’s morgens doet is een kop koffie, thee of een glas lauw water met citroen drinken. En nog beter, als je én wilt ontbijten en afvallen: ga voor het ontbijt een rondje hardlopen, fietsen of maak een stevige wandeling en besteed daarbij extra aandacht aan je ademhaling. Ontbijt daarna. Je zult zien dat dit al het goede van je lichaam in gang zet, vooral het afvalproces.gezond ontbijt 3

Vooral niet doen

Eet niet alleen fruit en dan zeker geen banaan voor ontbijt. Daar zitten te veel suikers in waardoor je een boost – een suikerpiek – krijgt met als resultaat: snel weer een hongergevoel. Fruit met yoghurt kan weer wel. Laat het ontbijt niet staan als je honger hebt wanneer je wakker wordt. De kans is namelijk heel groot dat je gaat snaaien rond een uur of tien. En dat zijn dan meestal niet de gezondste dingen en dan schiet je bloedsuikerspiegel wel omhoog. Heb je honger als je wakker wordt? Stop er dan een eiwitrijk ontbijtje in, tik een eitje!

Oja, voor kinderen geldt: wel ontbijt. Zij zijn tenslotte in de groei, in de lengte ja, en hebben dus bouwstoffen nodig.

No Comments

Post A Comment