Fit Food and Happiness | Spierkramp? Weg ermee!
484
post-template-default,single,single-post,postid-484,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Spierkramp? Weg ermee!

Ken je dat, die pijnlijke spierkramp in je voet of kuit. Terwijl je juist aan het ontspannen bent of je niet verder kunt lopen vanwege de pijn. Er is iets aan te doen! 5 tips van Fit, Food and Happiness.

Allereerst: wat is spierkramp en hoe komt het dat je spieren verkrampen? Normaal gesproken is een deel van de vezels van een spier in rust terwijl een ander deel zich samentrekt. Daarbij wordt het rusten en actief zijn van spiervezels afgewisseld. Bij spierkramp trekken de vezels  van de spier zich onwillekeurig en plotseling (pijnlijk!) samen.

Kramp kan verschillende oorzaken hebben:

  • zware belasting van je spieren tijdens sporten
  • verkeerde zithouding (benen 90 graden houden!)
  • tekort aan magnesium, calcium, zout of glucose
  • dehydratie
  • te sterke afkoeling van de spieren zonder stretchen
  • ziekte of zelfs vergiftigingSpierkramp1

Gelukkig kun je er iets aan doen, het moment dat het gebeurt.

1. Tenen omhoog!

De oude bekende, zodra je kramp voelt, trek onmiddellijk je tenen richting je neus. Help eventueel mee met je hand om je tenen zover mogelijk die richting in te trekken. Houd dit enkele seconden vast en laat heel langzaam los. Of je kunt ook je pijnlijke spier even zachtjes masseren tot de pijn verdwijnt.

2. Stampen met je blote voeten op een koude vloer

Op een koude tegelvloer of op je balkon of in je tuin. Of je hinkelt naar je vriezer voor een ice pack.  Onderzoek in de U.S. toont aan dat de kou de pijngeleiders in je spieren blokkeren. Op die manier verminder je spasmes/ de kramp in je been, kuit of voet.

3. Slok sap uit de augurkenpot

Raar maar waar, de wetenschap bevestigt het: sap uit de augurkenpot helpt tegen krampen. Het is daardoor een gewild sapje bij fanatieke langeafstandslopers. Volgens een studie uit Medicine & Science in Sports & Exercise verlicht een slok van augurkensap de spierkrampen binnen een paar seconden. Waardoor? Het vermoeden is dat het azijnzuur uit het sap ervoor zorgt dat je lichaam

4. Aanvullen van je elektrolyten

De boosdoeners bij spierkrampen ligt vaak in het lage niveaus van calcium, magnesium en kalium. Dit betekent dat je genoeg water moet drinken, voor tijdens en na het sporten. Heb je een duurtraining gedaan? Een flesje (natuurlijk) kokoswater of banaan geeft al binnen tien minuten effect op je spieren.

Wandelen(1)5. Beweeg

We kunnen het niet vaak genoeg herhalen, maar beweeg genoeg. Wandel een stukje na je maaltijd bijvoorbeeld. Je spiervezels hebben dan de gelegenheid om te ontspannen. En vergeet niet te stretchen na je training!

Blijf je spierkramp houden? Laat je bloeddruk eens meten en houd je warm bij koud weer!

 

No Comments

Post A Comment