Fit Food and Happiness | Steken in je zij tijdens sporten
339
post-template-default,single,single-post,postid-339,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Steken in je zij tijdens sporten

Ken je dat, net lekker op tempo in je training, komt er een fikse steek in je linker- of rechterzij. Au! Fit, Food and Happiness geeft je tien handige tips om ze te voorkomen en er snel vanaf te komen.

buiten sportenDe temperatuur loopt op, de zon schijnt, we sporten weer massaal buiten. Volleyballen, tennissen, fietsen, voetballen, bootcamp of hardlopen. Buiten trainen is tevens een balsem voor lichaam en geest. En dan is een steek in je zij tijdens je inspanning natuurlijk zeer onwelkom. Want vaak moet je je activiteit even staken en duurt het weer eventjes voordat je opnieuw in je tempo zit. Waar komen die steken in je zij nou eigenlijk vandaan?

De precieze oorzaak van is onbekend. Er wordt gedacht aan een zuurstof tekort in de ademhalingsspieren van het middenrif. Het kan ook met moeheid te maken hebben, bijvoorbeeld spierknoopjes in overbelaste spieren. Maar ook een nog onverwerkte maaltijd of een combinatie met oppervlakkig, stevig ademhalen. Wat het ook is, het is pijnlijk en vervelend.

Wat kun je doen om de steken in je zij zo snel mogelijk te verhelpen:

  • Zorg bij duurtraining dat je op 70 to 80% van je maximum zit.
  • Een betere conditie zorgt voor minder pijn.
  • Let er op dat je goed ademhaalt, regelmatig en vanuit je buik dus niet te hoog en te snel.bicycle-crunches
  • Eet geen grote of zware maaltijden voor training. Een stuk fruit of een ontbijtkoek is wel goed.
  • Loop je berg of brug af, buig dan een beetje voorover, dat zorgt dat je steken die dan meestal ontstaan, weinig of geen kans krijgen.
  • Zorg voor sterke buikspieren, die vangen veel op.
  • Een warming-up van ongeveer een kwartier helpt ook, dan bereid je lichaam goed voor op het zware werk.
  • Tijdens het hardlopen kun je ook rustig gaan lopen, handen op je hoofd of in de lucht en adem vanuit je buik langzaam diep in en uit.
  • Ga op je rug liggen, trek je knieĆ«n naar je borst zover dat je billen van de grond komen. Dan is de pijn zo verdwenen.
  • En wat bij mij altijd helpt is: maak een vuist met je hand aan de kant waar de steek is. Plaats je vingers over je duim en knijp hard in die duim, je voelt de pijn langzaam wegebben. Verlaag hierbij je trainingstempo.

Mocht je altijd steken in je zij hebben tijdens het sporten, is het verstandig om een fysio te bezoeken.

No Comments

Post A Comment