Fit Food and Happiness | Top 10 fitness trends 2013
104
post-template-default,single,single-post,postid-104,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Top 10 fitness trends 2013

Fitness omdat je moet, bodybuilding, gewoon maar aan wat gewichtjes hangen zonder doel. Trainen doe je soms weken niet en dan ook nog eens verkeerd. Het is allemaal zó verleden tijd. Wat dan wel in 2013?

Er heeft zich een heuse fitness trend ontwikkeld. Die is voornamelijk gericht op bewust trainen. Dus met geest en lichaam. Dat begon al een jaar of vier geleden, vorig jaar zette die trend goed door en 2013 is het helemaal body & mind wat de klok slaat. In balans zijn. Gezond leven. Sporten super leuk maken en houden. Bewust met jezelf omgaan, samen staan we sterk. Gewichtbeheersing en fit worden en vooral blijven. Allemaal trainingsbehoeften die 2013 duidelijk naar voren komen.

Fit, Food and Happiness heeft een top 10 samengesteld met dé fitness trends 2013:bright-workout-equipment

1)      Functioneel (metabolisme) trainen. Je traint op die manier dat je je in het dagelijks leven ook soepeler kunt bewegen. Functional Metabolic training zorgt dat je lichaam in een betere shape komt en je gezonder en lekkerder in je vel zit. Aandachtspunten: kracht, endurance, coördinatie en balans. Je traint voornamelijk met je eigen lichaamsgewicht.

2)      Trainen met gewichten. Dat wil zeggen, gecontroleerd trainen met gewichten. Want dat levert sterke spieren op en je valt er ook nog eens van af. Gebruik het maximale gewicht waarmee je een oefening  12 keer strak, netjes kunt uitvoeren.

3)      Lichaamsgewichttraining. Met andere woorden, trainen met alleen je eigen lichaamsgewicht. Bijvoorbeeld: verschillende soorten squats, push-ups, pull-ups, plank.

4)      Fitness voor ouderen en kinderen. Er zijn tegenwoordig veel sportscholen uitgerust met speciale programma’s  voor kinderen (met overgewicht) en voor senioren.

5)      Train bewust. Laat je mind je bewegingen gecontroleerd uitvoeren, laat je meevoeren met de bewegingen en eventueel de muziek. Maak gebruik van de kracht van je mind, die vaak sterker is dan je lichaam, jij bepaalt.

6)      Groep personal training. Soms is personal training in je eentje te duur of je wilt gezellig met een paar vriend(inn)en trainen. Stel het voor, ga gezamenlijk met een personal trainer, deel de kosten, samen sta je sterk!

7)      Core training. Met gebruik van balansballen, wobble boards en speciale core oefeningen met je eigen lichaamsgewicht. Nadruk ligt op trainen van je onderrugspieren, buikspieren en heupspieren. Hierdoor verbetert je houding en je je voelt je snel in balans want alles gebeurt vanuit een krachtige core.

8)      Afvallen en gewichtbeheersing. Hierbij ligt voornamelijk de nadruk op afvallen naar een gezond gewicht voor jouw lengte, leeftijd en je behoeften. Er wordt gewerkt met speciale gewichtbeheersingsprogramma’s. Op alle goede sportschool zijn er speciale begeleiders hiervoor.

9)      CrossFit. Dit zijn intense, korte oefeningen die maximale spierinspanning van je vragen. Voorbeeld is Tabata training: 8 intensieve oefeningen van 20 seconden per oefening , tussendoor 10 seconden rust.  Uiteraard met goede warming-up en cooling down.

10)   Outdoor sport. Buiten dus! Lekker hardlopen, bootcamp, mountainbiken, skaten, noem maar op. Er vormen zich steeds meer groepjes dus sluit je aan of ga lekker in je eentje. Er zijn genoeg apps die je kunnen begeleiden.

No Comments

Post A Comment