Fit Food and Happiness | Trainen met griep of verkoudheid?
168
post-template-default,single,single-post,postid-168,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Trainen met griep of verkoudheid?

Zit je net lekker in je training of ben je net begonnen met trainen, kabeng: griep. Of verkoudheid. Wat doe je dan in zo’n geval. Training voortzetten of staken?

Het moge duidelijk zijn dat er een verschil is tussen griep en een verkoudheid. Beide infecties, maar alleen griep zit in je hele lichaam en daardoor raakt je lichaam uit balans.

Heb je alleen een simpele verkoudheid, dat kan het vaak geen kwaad door te gaan met je training. Maar let wel op je intensiteit. Door je verkoudheid heb je gewoon iets minder lucht, pas je training dus aan. Als je er toch vol voor gaat, dan heb je kans dat de verkoudheid verergerd. Let op: verkoudheid zit boven je nek en griep zit juist ook daaronder. Denk aan algehele vermoeidheid, spierpijn, pijn/zwaar vermoeid gevoel in je ledematen.

Bij griep ga je naar bed. Je gunt je lichaam rust. Je slaat je trainingen over totdat je weer helemaal beter bent. Je lichaam heeft die tijd nodig om te herstellen. Ga je toch trainen heb je kans op schade aan je spieren (overtraining) en je bent ook nog eens besmettelijk voor je omgeving. Want griep is besmettelijk. En geloof ons, een paar trainingen overslaan beïnvloedt nou niet direct je resultaten. Raak dus niet gefrustreerd maar geef je over aan de rust en het daardoor snellere herstel van je lichaam. Na de griep pak je je training op waar je gebleven bent.  Het enige wat je dan wel extra aandacht verdient: luister – vooral in het begin – heel goed naar je lichaam. Daarna kun je er sneller weer vol voor gaan!

Behoed jezelf voor griep of verkoudheidtrainen met griep
Als je geveld wordt met de een griepje of verkoudheid is uitzieken in vele gevallen eigenlijk het beste. Maar wat kun je zelf doen om je te behoeden voor de griep en verkoudheid?
• Zorg dat je gevarieerd eet, pak je slaap zo’n zeven à acht uur per nacht, beweeg voldoende (het is bewezen dat dit je immuunsysteem
versterkt) en vermijd stress.
• Vermijd zoveel mogelijk mensen die grieperig en/of verkouden zijn.
• Slik een multivitamine of extra vitamine C. Vooral in de winter. Voor de juiste vitamine kun je bijvoorbeeld naar de Vitaminestore.
• Was je handen regelmatig en raak je gezicht niet aan.
• Eventueel kun je kiezen voor een griepprik.
Bespreek dit met je huisarts. Als je veel en vaak geveld wordt door griep, dan kom je voor de prik in aanmerking. De vaccinatie verhoogt de weerstand tegen de meeste (belangrijke) griepvirussen. Je kunt er in het begin wel even goed ziek van worden en het is geen garantie voor een griepvrij leven.

No Comments

Post A Comment