Fit Food and Happiness | Verlaag de drempel naar de sportschool
617
post-template-default,single,single-post,postid-617,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Verlaag de drempel naar de sportschool

Voel je je opgelaten om over drempel van de sportschool te stappen? Vijf tips om die drempel te verlagen. En de vier grootste drempels op een rij!

We weten allemaal dat we minstens 30 minuten per dag achter elkaar moeten bewegen en gevarieerd moet eten. Dat is gezond en blijf je fit. Of dat nou een flinke schoonmaakbeurt is in je huis, wandelen of fietsen, als je maar beweegt. Maar wil je afvallen, meer conditie krijgen of een meer gedefinieerd lichaam, dan zul je toch iets meer moeten doen. Zoals naar de sportschool.

Niet naar de sportschool durven

durf niet

In de praktijk komen we vaak tegen dat mensen niet naar de sportschool durven. De drempel is te hoog. Ze zien visioenen van diehard getrainde mensen die gefocust op de loopband staan en die topzware gewichten moeiteloos tillen met wellicht alleen een zacht kreuntje. Maar dat plaatje is niet echt realistisch. Ze vergeten dat iedereen moet opbouwen, dat iedereen wel eens een off day heeft en dat iedereen hard moet werken om gezond en fit te blijven.

De 4 grootste drempels op een rij:

  • ‘Ik pas er niet tussen’. Onzin, op bijna elke sportschool lopen mensen in allerlei soorten en maten. En kom je toch echte gespierde mensen tegen, zie ze als inspiratiebron.
  • ‘Ik weet niet wat ik moet doen, straks doe ik het fout’.  Ook onzin. Elke sportschool heeft instructeurs staan die maar wat blij zijn om jou te helpen en rond te leiden. Net zoals al die andere sporters de hulp krijgen en gehad hebben, én die nog steeds vragen om uitleg.
  • ‘Ik ben niet fit genoeg’. Dit is geen excuus. Hoe wordt je anders fit als je niet gaat? En op bouwen heeft iedereen moeten doen, daar zijn allerlei uitstekende, afgestemde programma’s voor. Je zult versteld staan hoe snel je vooruitgang boekt.
  • ‘Alleen maar hippe (strakke) kleding op de sportschool’. Nee, vaak juist niet. Op elke sportschool zien we tegenwoordig: het moet lekker zitten en voldoende bewegingsruimte geven.  Wat je meer ziet is gemakkelijke, losvallende broeken en shirtjes. We leven niet meer in de jaren ’90 met de lycra-pakjes.

Verlaag de drempel naar de sportschool met deze 5 tips:sporten

  1. Zoek eerst een sportschool die bij jou en je budget past, er zijn er genoeg. Ga gewoon eerst eens kijken of informeer desnoods per telefoon. Of neem een vriend(in) mee.
  2. Trek een lekkere joggingsbroek en t-shirt aan en begin rustig. Het is geen wedstrijd.
  3. Zorg dat je bij inschrijving direct een rondleiding krijgt, geïnformeerd wordt (kleedkamers, sauna, apparaten etc.) en stel al je vragen. Misschien heb je zelfs al een doel dat je kunt bespreken.
  4. Pak je sporttas een avond van te voren in en zet ‘m alvast voor de voordeur.
  5. Probeer eerst uit wat je leuk vindt. Bijvoorbeeld groepslessen, personal training (kan ook met z’n tweeën) of  cardio met krachttraining. Vraag hulp, de instructeurs zijn dat gewend en over het algemeen goed opgeleid, ze helpen je graag.

De sportschool motiveert en stimuleert

De sportschool is ook bij uitstek een plaats om nieuwe contacten op te doen. Je zit allemaal in hetzelfde schuitje of  je nou wilt afvallen, conditie verbeteren of spiermassa kweken, je wilt fit worden en blijven. Je zult ook merken dat het een band schept en iedereen elkaar motiveert. De meeste sportscholen zijn erop gericht om het de mensen leuk te maken en te stimuleren. Vergeet niet: regelmatig sporten verhoogt je zelfvertrouwen en bevordert je lichamelijke en geestelijk functies.

 

No Comments

Post A Comment