Fit Food and Happiness | Vet Verbranden Of Calorieën Verbranden?
127
post-template-default,single,single-post,postid-127,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Vet Verbranden Of Calorieën Verbranden?

Vet Verbranden

Als je slanker en gezonder wilt worden dan moet je vet verbranden door te gaan bewegen in combinatie met goede voeding, maar hoe bereik je dat nou eigenlijk?

Waar veel mensen het tijdens hun afslankinspanningen hebben over de calorieën die ze verbrand hebben, moet er goed begrepen worden dat dit niet hetzelfde is als vetten verbranden. Wanneer je gaat bewegen omdat je wilt afvallen, moet je focus liggen op vet verbranden. Je kunt namelijk niet alleen lichaamsvet verliezen door het verbranden van calorieën.

vet verbrandenAls je gaat sporten dan zal je lichaam calorieën gaan verbranden, dit zijn vooral calorieën in de vorm van koolhydraten die al direct in je lichaam aanwezig zijn om te verbruiken. Om de calorieën te verbranden van overtollig vet, heeft je lichaam een bepaalde hoeveelheid zuurstof nodig. Het systeem waarin je dan terecht komt heet het aërobe systeem, ook wel het vetverbrandingssysteem. Een goede methode om te meten of je in het aërobe systeem zit, is om je doelhartslag aan te houden. Deze ligt gemiddeld rond de 140 hartslagen per minuut, of probeer op 70% van je kunnen te sporten, dan zit je ook vaak goed.

Je moet goed begrijpen dat wanneer je alleen calorieën verbrand uit koolhydraten, je vooral gewicht in de vorm van water zal verliezen….wat weer als gevolg heeft dat je stofwisseling verlaagd. Stel je maar voor dat het verbranden van koolhydraten het verbruiken van jouw eigen energiebron is. Wanneer je teveel van deze energiebron verliest dan krijgen je spieren ook niet genoeg energie om je stofwisseling te verhogen, wat weer nodig is voor vet verbranden. Het is daarom heel belangrijk om je calorie-inname te verhogen tijdens een bewegingsprogramma zodat je genoeg energie hebt om te verbruiken en de verbruikte energie weer snel aangevuld kan worden.

Vet verbranden tijdens het sporten

Tijdens aërobe duuroefening, zoals bijvoorbeeld op een crosstrainer in de fitnessclub, buiten hardlopen, zwemmen, fietsen, etc, doorloopt je lichaam verschillende fases voordat je het punt bereikt van vet verbranden. Misschien heb je wel eens gehoord dat je de eerste 15 minuten van je training alleen maar suikers (koolhydraten) verbrandt en geen vetten. Dit klopt in zekere mate. Je zal namelijk ook na 15 minuten nog suikers (koolhydraten) blijven verbranden als je niet op het goede “bewegingsniveau” zit. Het kan ook zijn dat je juist te hard werkt zodat je jouw lichaam niet van genoeg zuurstof kunt voorzien voor vetverbranding.

Als je gaat duursporten moet je in een comfortabel tempo bewegen (niet te snel, niet te langzaam), zodat je lichaam het overtollige vet (geen koolhydraten of suikers) zal verbruiken als bron van energie. Besef wel dat wanneer je in het vetverbrandingssysteem terecht komt, het niet vanzelfsprekend is dat je hier ook in blijft. Dit is sterk afhankelijk van het bewegingstempo waarin jij je bevindt. Zorg er dus altijd voor dat je binnen je doelhartslag blijft.

Vet verbranden in rust

krachttraining vrouwWil je ook vet verbranden als je klaar bent met trainen? Zelfs tot uren na je training? Dit is alleen mogelijk door ook krachttraining te gaan doen.

Krachttraining is de sleutel tot vet verbranden in rust. Krachttraining is een anaërobe activiteit (niet zuurstof systeem) die ertoe zal leiden dat je meer calorieën verbrandt dan met aërobe oefeningen zoals met duursporten. Maar de calorieën die je verbrandt met krachttraining zijn meestal geen vetten maar calorieën uit koolhydraten, dit betekent dus ook dat je zelfs meer calorieën per dag moet eten voor de energie weer aan te vullen. De calorieën die je daarentegen ná de training verbrandt in rust zijn voor het grootste gedeelte calorieën uit vet. De reden waarom je juist vetten in rusttoestand verbrandt, komt doordat krachttraining je stofwisseling verhoogt waardoor je opgeslagen vetten als energie worden gebruikt.

Om van je lichaam de ultieme vetverbranding machine te maken, moet je aërobe (cardio) en anaërobe (krachttraining) oefeningen doen naast een gezond dieet.

No Comments

Post A Comment