Fit Food and Happiness | Voel je happy door de juiste ademhaling
636
post-template-default,single,single-post,postid-636,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Voel je happy door de juiste ademhaling

Stress, moe, duizelig, niet zo blij? Dat kan heel goed aan je ademhaling liggen. Stress verminderen en je happy voelen door de juiste ademhaling, het kan!

diep ademenTake a deep breath…komen je schouders omhoog en duw je je borst naar voren? Dan doe je het verkeerd. Met de juiste ademhaling kun je zelfs op de meest stressvolle momenten de ontspanning bewaren. Maar hoe je haal je op de juiste manier adem? Dat lijkt voor velen moeilijk. Misschien herken je de buikademhaling die vaak wordt toegepast bij yoga, tai chi, pilates etc. Maar om deze ademhaling ook buiten de yoga- of pilatesstudio te doen is niet aan te raden. Het kan namelijk je zenuwstelsel ontregelen met als gevolg hoofdpijnen, wazig zien, hyperventilatie. Adem je alleen met je borst, dan krijg je te weinig zuurstof binnen waardoor je snel moe bent en je je minder happy voelt. Dus tijdens sport of thuis voor ontspanning een buikademhaling prima, daarnaast ademen we met het middenrif.

Voel je beter met de juiste ademhaling

Hieronder vier makkelijke ontspannende buikademhalingen en instructies hoe het beste met je middenrif te ademen. Resultaat: minder moe, geen duizelingen meer, meer ontspannen en je gaat blijer door het leven!

Stretch je borstkas (goed voor duizelingen)

Zit rechtop op een stoel en buig je rechterarm respectievelijk je linkerarm over je hoofd, je bovenarm tegen je oor. Buig nu langzaam zo ver als je kunt naar links resp. rechts. Adem daarbij diep in door je neus. Kom terug rechtop, ontspan en adem langzaam uit door je mond.

Krokodilkrokodil

Ga op je buik liggen met je armen voor je over elkaar, voorhoofd rust op je onderarmen. Adem diep in via je neus, je buik is nu vol met lucht en je bovenlichaam komt van de vloer. Ontspan je onderrug, benen en billen. Adem uit via je mond en laat langzaam je bovenlichaam terug komen op de vloer. Je voelt zelf hoe vaak je dit kunt herhalen.

Uitademen met een twist

Je zit nu op de vloer met gebogen knieën. Adem in, draai je knieën naar links/rechts en draai je bovenlichaam inclusief je hoofd naar rechts/links. Hierdoor zit je in een twist (draai). In die positie adem je heel geleidelijk (langzaam) uit door je mond. Adem weer in door je neus en herhaal, links en rechts.

Adem in, adem uit

Je zit nog steeds op vloer in kleermakerszit deze keer, maar met deze oefening mag je ook op je rug liggen. Wat jij fijner vindt. Adem langzaam diep in door de neus, vul eerst je buik met lucht en werk langzaam omhoog tot aan je borst. Als je niet meer kunt, adem je weer uiten werk je van boven naar beneden. Adem zover uit dat je je buikspieren aanspant. Herhaal dit vier/vijf keer.

Diafragma_ademhalingMiddenrif ademhaling

De middenrifademhaling is de minst vermoeiende, optimale manier om rustig te ademen. De middenrifspier is de krachtigste ademhalingsspier van het lichaam. De ribben mogen niet bewegen en de rug moet ontspannen blijven. Als de ribben wel meebewegen, kun je een riem om je borstkas spannen op het moment dat het lichaam volledig uitgeademd is. Een hulpmiddel om de middenrifademhaling toe te passen is: eerst je buik iets in te trekken en daarna in te ademen. Je voelt dan dat niet je buik maar je bovenlichaam uitzetten. Nu is het  essentieel om niet je ribben te laten bewegen, maar te voelen dat je bovenlichaam omhoog komt. Doe dit zo vaak mogelijk, vooral als je emoties hoog oplopen.

No Comments

Post A Comment