Fit Food and Happiness | Weersta de verleiding tegen extra eten
523
post-template-default,single,single-post,postid-523,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Weersta de verleiding tegen extra eten

Waarom is ‘nee’ zeggen tegen dat extra bolletje ijs of dat stukje taart zo moeilijk?  Weersta de verleiding tegen extra eten, heel simpel. Fit, Food and Happiness vertelt hoe je de ferm nee kunt zeggen.

mindful etenMindul eten. Wat?! We bedoelen: sta eens stil bij wat je eet en hoe je eet.  Dit wordt door bijna iedere voedingsexpert gepredikt.  Een nieuw onderzoek van de Universiteit van Utrecht maakt deze uitspraak een klein beetje aan het wankelen. Want het risico is door heel mindful, dus bewust, over wat je eet te denken, kom je eerder in de verleiding de minder gezonde keuzes goed te praten.

Onderzoeker Jessie de Witt-Huberts zegt: “Mensen zijn heel creatief in het verzinnen van smoesjes als het om eten gaat. Ze nemen bijvoorbeeld toch dat plakje cake met het excuus: ‘Het was een zware dag, ik ga morgen wel weer sporten’, of:  ‘Het  is een speciale gelegenheid, dus ‘t mag.’ Vaak vinden mensen het ook onbeleefd om eten wat ze krijgen aangeboden, af te slaan.”

Weersta de verleiding

Wat werkt dan wel, waardoor kunnen we de verleiding weerstaan en simpel nee te zeggen tegen eten? Naast (toch wel) heel bewust nadenken wat je eet en hoe je kauwt, ligt het geheim in je maag. Je moet je maag namelijk voor de gek te houden, laat ‘m voller voelen dan de maag in werkelijkheid is. Dat geeft een signaal naar de hersenen en die melden dat je zo wel genoeg hebt gehad. Hoe je dat doet? Simpel.

  • Gedurende de dag, en tijdens maaltijden, drink je genoeg water. Water vult enorm.water-afvallen
  • Begin je maaltijd met de groenten. De meeste groenten zitten vol met water (soms tot wel 90%) en bevatten veel vezels die vullen.
  • Eet van een kleiner bord en gebruik een kleine opscheplepel.
  • Toch nog zin in een dessert? Drink eerst een glas water, wacht 2 minuten en je zult zien dat je geen trek meer hebt.
  • Neem een stukje muntkauwgom ná je eten. Kauwen op kauwgom maakt namelijk speeksel vrij en dat slik je door. In combi met de muntsmaak (die je smaakpapillen bewerkt), heb jij geen (extra) trek meer.
No Comments

Post A Comment