Fit Food and Happiness | Weg met de herfst- en winterdip!
473
post-template-default,single,single-post,postid-473,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Weg met de herfst- en winterdip!

Ook een dip of somber in de herfst en winter? Dat heeft redenen. Lees op Fit, Food and Happiness hoe je er voorgoed korte metten mee maakt! 10 tips om de donkere dagen door te komen.

winterdipWaarom de winterdip?

De reden waarom wij – en velen op de wereld lijden zelfs lijden aan ‘sad’ (Seasonal Affective Disorder – somber worden tijdens de koude, donkere en gure maanden is heel simpel. We komen daglicht te kort en dat werkt op onze bioritme. Die kan verstoord raken zodra de dagen korter worden die het eet- en slaappatroon veranderen met als gevolg een ontregelde stemming. Dat ontstaat de winterdip. Dat zien we bij steeds meer mensen. Tijdens de herfst- en vooral wintermaanden zijn ze prikkelbaarder, moe of slaperiger en somber of zelfs depressief. Sommigen komen zelfs kilo’s aan. Tijd om korte metten te maken met de winterdip en somber wegkruipen!

De 10 tips van Fit, Food and Happiness voor een happy herfst en winter:

  • [checklist]

      • Neem af en toe een zonnebankje of doe lichttherapie, 5 lichtsessies zijn al voldoende.
      • Ga zodra je kan overdag: naar buiten! Wandel, hardloop, fiets, maakt niet uit, maar pak dat daglicht mee. Gelijk goed voor dreigende, overtollige kilo’s.
      • Verwen jezelf. Bijvoorbeeld met een stemmingopwekkende film op de bank. Of ga er even tussenuit, naar de sauna, weekendje weg, zoek gezelschap op.winterdipje
      • Lach! Zelfs een geforceerde lach doet wonderen. Een lach koelt namelijk via de gezichtsaderen de bloedstroom naar de hersenen. En een koele brein maakt happy.
      • Geen zin om met het druilweer te sporten? Doe maar wel! Zweten je somberheid eruit, sporten is een doeltreffende behandeling tegen depressies. Vooral hardlopen, ja ook op de band ja, is heel effectief. En het helpt natuurlijk om slank te blijven. Run baby!
      • Gooi wat meer tryptofaan in je voedsel. Een dieet rijk aan tryptofaan kan helpen je stemming te verbeteren. Tryptofaan vind je onder andere in: kwark, melk, vlees, kalkoen, vis, bananen, zilvervliesrijst, linzen en sesamzaad.
      • Echt waar: stop met roken, drink niet te veel alcohol en beperk je cafeïne-inname. Allemaal zaken die een stressreacties oproepen en/of je somberheid juist versterken. Het is maar voor een paar maanden en een goed doel. En stop met te veel suikers. Suikers verstoren het evenwicht in je lichaam. Het wordt in de darmen omgezet in acetaldehyde. Dat kan zich hechten aan de neurotransmitters waardoor een soort valse neurotransmitters ontstaan. En die kunnen depressieve gevoelens veroorzaken.
      • Maar dan wel weer lekker aan de chocola! Want dat maakt vrolijk door de amfetamine die in cacao zit. Ook al is dit maar tijdelijk.
      • En eiwitten, die mag je ook iets meer eten. Daar zit namelijk tyrosine in. Dat is een aminozuur dat via chemische processen je energieniveau kan verhogen en de gevolgen van stress kan verlagen. Aminozuren zitten in eiwitrijke producten als vis, noten, zuurkool, zuivel en granen.
      • Mocht je somber blijven, probeer dan eens Sint-Janskruid. Dit kruid is een van de weinig alternatieve geneesmiddelen waarvan de werking wetenschappelijk is bewezen. Het stofje is even effectief als de gangbare synthetische middelen tegen milde depressies. Wel eerst de bijsluiter lezen!

    [/checklist]

Fit, Food and Happiness helpt je van de winterdip af, gegarandeerd succes!

 

 

 

 

 

 

No Comments

Post A Comment